Kvinnelige klassikere

Penger, dop, sex… og enda mer sex

Lil' Kims album «Hard Core» bør inngå i enhver feminists musikalske dannelsesreise.

Av Edel Malene Farstad |10 februar 2018

Share on Facebook Share on Twitter Share by email
Penger, dop, sex… og enda mer sex
Over sample-tunge, tidstypiske instrumentaler rapper Kim om penger, dop, sex… og enda mer sex. Foto: «Hard Core»-cover.
Penger, dop, sex… og enda mer sex

I

1996 kom "Hard Core" ut, det første soloalbumet til rapperen Lil' Kim. Akkurat som tittelen tilsier er dette et ufiltrert, hardtslående og til dels sjokkerende album. Albumet bekrefter langt på vei en del stereotypier om sjangeren - over sample-tunge, tidstypiske instrumentaler rapper Kim om penger, dop, sex… og enda mer sex. Det er ikke de dypeste, mest introspektive tekstene som noensinne har blitt skrevet.

Men utenom fengende refrenger og generelt over gjennomsnittet ålreit produksjon, er det én ting som gjør dette albumet til den banebrytende klassikeren det er: hvordan Kim snur på det tradisjonelt maskuline narrativet i hip hop-sjangeren.

På «Hard Core» fremstår hun som en selvsikker autoritet, selv om hun på tidspunktet dette albumet ble laget kun var 19 år gammel. I tillegg var det en veldig mannsdominert sjanger hun prøvde seg i.

Avslappet forhold til egen seksualitet

Det er, som tittelen hinter til, et seksuelt eksplisitt album, men Kim er i stor grad opptatt av egen nytelse og er ikke interessert i å leve opp til samfunnets forventninger til kvinnelig seksualitet.

På låten "Not Tonight" etablerer hun det noen (les: artikkelforfatter selv) har kalt et banebrytende feministisk prinsipp: hun setter skapet på plass overfor menn som ikke lever opp til hennes klart definerte standarder.

Her kan du høre hele albumet:

Et annet eksempel er "Queen Bitch", hvor hun serverer sitater som ”Got buffoons eating my pussy while I watch cartoons” – et signal om et ganske avslappet forhold til egen seksualitet, med andre ord.

På den relaterbare ”Dreams” er det mannlige R&B-artister som får smake litt på den gode gamle objektiviseringa mens Kim ramser opp en del drømmescenarioer som inkluderer disse navngitte personene. "Dreams" låner konseptet fra Notorious B.I.G’s ”Just Playin’(Dreams)”, men narrativet blir i Kim’s versjon snudd, og vi får høre like "vulgære" tekster som samtidens største mannlige rapperene leverte, men fra en kvinnes perspektiv.

Et spørsmål om definisjonsmakt

Og ja, det er en vesentlig og viktig forskjell, nettopp på grunn av hvordan kvinnelig seksualitet ofte fremstilles i populærkultur. Mens det å skryte av seksuelle erobringer er utbredt blant menn, har kvinner blitt fordømt og utstøtt for å være promiskuøse, skulle de gjøre det samme. Kvinners seksualitet har ofte blitt definert av og for menn, også i musikk.

Men på dette legendariske albumet er det en kvinne som sitter med definisjonsmakta, og det er vår alles kjære Kimberly Denise Jones - som har blitt kalt (igjen, av artikkelforfatter selv) en pionér innen både kvinners seksuelle frigjøring, og nyansering av kvinnerollen i hip hop-sjangeren.

Obligatorisk lytting

For deg som ønsker et videre innblikk i Lil' Kims standpunkter på dette området anbefales ”Can't Hold Us Down”  med Christina Aguilera fra 2002, hvor hun nok en gang tar et oppgjør den gjeldende dobbeltmoralen angående mannlig vs kvinnelig seksuell utfoldelse.

I tillegg kan man sjekke ut hennes andre soloalbum, "The Notorious Kim", hvor hun er seg selv lik, og leverer feministiske bangers som ”Suck My Dick”.

Likevel er det særlig hennes første album som har en spesiell plass i hjertet til undertegnede. «Hard Core» er obligatorisk lytting for alle som er glad i 90-tallets hip hop, men bør også inngå i enhver feminists musikalske dannelsesreise.

 

Dette er første artikkel i en serie som har som formål å fremheve album av kvinnelige artister. Hvis du har noen tips til album som bør trekkes fram, send oss en melding på Facebook, Twitter eller Instagram - eller en mail på kontakt@underarbeid.org